Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Esteu aquí

Seminari web

Aprenentatge docent entre iguals – com superar les resistències i garantir la qualitat

Aquest webinar virtual és continuïtat del seminari presencial del 06/10/2016 presentat per la professora Kristen Swanson als Debats d’Educació, sobre elMoviment Edcamp, una iniciativa d’aprenentatge entre iguals per educadors”, basat en el moviment viral d’aprenentatge social i intercanvi informal d’idees i propostes.


Acte exclusivament online: Accés gratuït i en obert a www.debats.cat i via Twitter mitjançant el hashtag #debatseducacio

Hi esteu convidats! No us perdeu aquest webinar interactiu, un seminari en línia per aprofundir en l’aprenentatge docent entre iguals autogestionat:

És urgent afavorir espais d’intercanvi social i aprenentatge autogestionat entre iguals com un potent complement pràctic al desenvolupament professional docent?

Què opineu vosaltres?

 Aprenentatge entre iguals: Cal formació específica o trobades i espais autogestionats?

Contesteu a: menti.com amb el CODI 317612

Cal planificar la formació específica amb tallers dirigits i conferències temàtiques, que donin respostes a les necessitats dels docents?

 

En aquest Webinar explorarem com superar les resistències inicials i garantir la qualitat de l’aprenentatge docent entre iguals, les estratègies autogestionades d’iniciatives com ara els EdCamps, Betacamps o altres formats de trobades del professorat. Discutirem com aquesta formació autogestionada pot ser un potent complement pràctic pel desenvolupament professional on els educadors i educadores participen lliurament en entorns de debat, amb reflexions i aprenentatges compartits:

  • Com es pot superar les resistències a la formació docent entre iguals?
  • Com fer que la formació continuada del professorat sigui compatible amb la seva alta càrrega de treball?
  • Com garantir la qualitat de l’aprenentatge docent en aquests models autogestionats? (com ara l'Edcamp, MeetUp o innoBar)
  • Aquesta formació entre iguals pot ajudar a vertebrar l’aprenentatge al voltant de la pràctica docent? Com garantir el reconeixement d’aquesta formació?
  • Quines experiències d’aprenentatge social no planificada es poden transferir a les aules i als espais de l’alumnat?
  • Com s’integra la valoració i l’avaluació per a la millora en espais no formalitzats d’aprenentatge entre adults?
  • Com promoure un model de formació contínua a partir de conrear experiències d’innovació i crear xarxes entre docents?

 

La Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya us conviden a aquest webinar conduït i moderat per Neus Lorenzo, que comptarà amb la participació dels següents experts i educadors:

  • Javier Barba, mestre de l'escola Nostra Llar (Sabadell) i professor associat a la UAB.
  • Digna Couso, directora del Centre de Recerca per l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la UAB.
  • Javier Fernández, cap del Departament de Llengües a l'institut Ausias March (Barcelona) i professor del Màster d'estudis avançats en literatura espanyola i hispanoamericana de la UB.
  • Carme Rider, mestra i secretària de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinadora de la recerca TL-MELvives.

 

Des de Twitter ens acompayaran en aquest debat:

  • Abraham de la Fuente, doctor en didàctica de les matèmatiques i professor de secundària. Impulsors dels Betacamps i els Edcamps a Catalunya.
  • Xavier Pujol, promotor del moviment Edcamp a Catalunya, cofundador de MakeIt! Education i mestre de primària.

 

Inscriu-t'hi i no t’ho deixis perdre!!

Vídeos

-Què és un betacamp? Per Abraham de la Fuente

-La transferència a les aules d'experiències com el betacamp? Per Abraham de la Fuente

Data del webinar

Dijous, Febrer 16, 2017 - 18:00

Ponents

Javier Barba

Mestre de l’escola Nostra Llar (Sabadell), professor associat a la UAB on fa classes a la Facultat d’Educació i Eduhacker.

Ha fet un màster de recerca en educació a la UAB i actualment en fa un altre sobre les TAC i els entorns d’ensenyament-aprenentatge a la UB.

Li encanta la tecnologia educativa (EdTech) i sempre que pot la fa servir a l’aula (Classroom, EdPuzzle, Chromebooks, tablets, etc.) per promoure la col·laboració entre els seus alumnes. En el darrer curs, s’ha aprofitat d’aquesta tecnologia per introduir la gamificació a les seves classes.

Ferm defensor de l’aprenentatge entre iguals ha organitzat, juntament amb d’altres docents, l’InnobarVallès. També ha participat de jornades de cocreació com EdcampCat, AulaBlog i Edu_Hack.

Li encanta jugar a Ultimate!

Twitter: @javieducacio

Digna Couso

Directora del Centre de Recerca per l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la UAB i professora del departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB. Entre les seves línies de treball destaquen la promoció de l'equitat a l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i la formació de professors, tant inicial com en exercici, des de la perspectiva del desenvolupament professional centrat en el coneixement pràctic del docent i l'establiment de comunitats de pràctica.

Twitter: @DignaCouso

Javier Fernández
Cap del Departament de Llengües a l'institut Ausias March (Barcelona), Doctor en Filología Hispánica i professor del Màster Online d'estudis avançats en literatura espanyola i hispanoamericana de la UB/UNIBA. Motivat per la docència, porta la Comissió d'Innovació del seu centre que organitza les Jornades d'Innovació amb la col.laboració amb l'UPC. Durant tres anys va ser responsable del Pla de Lectura (ILEC) i es va involucrar en els diferents proyectes (PILE, eTwinnings, etc.).  
 
Apassionat del cinema, la literatura i del còmic, coordina actualment un grup de treball sobre la figura de Manuel Vázquez Montalbán i es membre del grup "El cómic como herramienta didáctica" i del grup investigador de la UB/UMU: "Tlön: intertextualidad e interdisciplinariedad en la enseñanza de la literatura."  
 
A més a més d'organitzar esdeveniments d'aprenentatge entre iguals, en el seu poc temps lliure es dedica a fer adaptacions literaries en format de novel.la gràfica. Twitter: @Javi1984 
Carme Rider

Mestra d’Educació Primària per la UAB Mestra d´Educació Infantil per la UNED i estudiant de psicopedagogia 2n grau per la UOC. Ha estat educadora al primer cicle d´educació infantil i mestra d´educació infantil i de primària a Institució Familiar d´Educació i a International Europa School de Sant Cugat del Vallès.  Ha estat cap d´estudis de l´Escola Collserola de Cerdanyola del Vallès on ha elaborat el  projecte integrat de llengües i ha impulsat plans experimentals de llengües estrangeres. Coordinació, seguiment i avaluació d´estudiants d´Erasmus. Participació en projectes europeus impulsats pel British Council  i  de llengües romàniques impulsats per l´Alliance Française. Ha estat membre del Pla de formació de Zona del Departament d´Ensenyament i participant en el projecte d´avaluació de la transferència de la formació.

Ha col·laborat en seminaris sobre: intel.ligències múltiples,  estimulació primerenca  i neurobiologia aplicada al procés lector i ha participat en jornades de competència lectora organitzades pel Departament d'Ensenyament. 

Publicacions al Butlletí de l’institut d’Estudis Catalans i a la revista del FEAEC.

Actualment, secretària de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinadora de la recerca TL-MELvives. Comissionada pel Departament d'Ensenyament a l'Institut d'Estudis Catalans per a la implementació del Termòmetre Lingüístic-Marc d'Ensenyament de Llengües Vives als centres educatius.

Neus Lorenzo (moderadora)

Inspectora d'Educació del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i cofundadora de la Transformation Society, entitat especialitzada en formació, comunicació i anàlisis de realitats complexes. Ha treballat com a assessora de formació en el Consell d'Europa per als cursos de Pestalozzi, com a assessor de la Fundació Anna Lindh a Amman (Jordània) i Alexandria (Egipte) i a la Fundació Telefónica. També ha representat a les autonomies espanyoles davant la Comissió d'Educació del Parlament Europeu.

És autora de material educatiu i les seves àrees d'especialització inclouen la comunicació, l'aprenentatge d'idiomes, aprenentatge digital, TIC, xarxes d'organització, avaluació educativa... entre d'altres. Actualment col·labora  amb la Fundació Jaume Bofill i diverses universitats catalanes.
Twitter: @NewsNeus

Abraham de la Fuente (twitter)

Doctor en didàctica de les matemàtiques i investigador sobre la formació permanent del professorat de matemàtiques.

També és professor de matemàtiques a ESO i Batxillerat a l'escola Saint Paul's School i professor associat de didàctica de les matemàtiques en el grau de primària de la UAB. Membre de l'equip impulsor dels Betacamps i els Edcamps a Catalunya.

Twitter: @srdelafu

Xavier Pujol (twitter)

Promotor del moviment edcamp a Catalunya, mestre de primària i emprenedor educatiu. En l’actualitat és confundador de MakeIt! Education promovent el canvi i la innovació educativa a través de propostes formatives basades en el “learning by doing o l’aprendre fent”, el “peer to peer o aprenentatge entre iguals”, “el co-design o co-disseny” i en el “learning experience o experiència centrada en l’aprenentatge directe”.

Es defineix com una persona compromesa i apassionada pel canvi i innovació educativa tenint molt present que és responsabilitat de tots vetllar per el desenvolupament i creixement dels infants, joves i adults amb la finalitat que els permeti viure una vida plena, feliç i amb sentit. Twitter: @XeviPujolAuden i @edcampCAT

Com participar al webinar?

Documents del seminari web

Presentacions dels ponents:

 

Per saber-ne més:

1.    Cal escollir quan, com i el què volem aprendre

2.    Cal compartir entre iguals sobre el valor de la confiança mútua

3.    Els aprenentatges esdevenen significatius

  • La Fundació Bofill ha iniciat un Programa de suport a la creació i difusió d’EdCamps, tot desenvolupant un programa d’acompanyament per al docents i institucions que vulguin iniciar-se en l’experiència. L’enfocament social, formatiu i d’aquesta proposta ofereix una gran autonomia pel desenvolupament professional i personal dels participants: uniu-vos a la iniciativa!

 

 

 

 

 


 

 

 

Amb la col·laboració de:

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca