Col·laborar, innovar i liderar. El futur de la professió docent | John MacBeath | Debats d'Educació
Fundació Jaume Bofill Universitat Oberta de Catalunya (UOC)

Pensant els reptes del futur
de l'educació a Catalunya

Col·laborar, innovar i liderar. El futur de la professió docent


Sobre el ponent

John MacBeath

07/05/13 - 18.30 h

Professor emèrit de la Universitat de Cambridge

Idees força 

 

Alguns conceptes sobre el moment actual de l'educació: 

  • Es dóna la paradoxa que l'educació és una inversió a llarg termini, però en realitat està marcada pels canvis de govern (cada govern vol modificar la llei d'educació anterior) i pels canvis ràpids dels mercats.
  • Ens trobem en un nou paisatge econòmic en què el coneixement és moneda de canvi.
  • Les escoles són plenes de diversitat, a causa dels moviments migratoris; i és una diversitat que canvia constantment.
  • Les tecnologies transformen el panorama. Els usuaris de la tecnologia també són creadors. Els alumnes són creadors.
  • Hi ha una tendència a mantenir el sistema educatiu de fa trenta anys i a pensar que és el millor sistema possible. Els pares fan costat a aquesta tendència. Faria falta una aliança pares-docents per a introduir canvis.

 

Com ha de canviar l'actitud dels docents per a afrontar els canvis i millorar el sistema: 

  • Cal que els professors retin comptes als col·legues de professió, les famílies i els alumnes. No solament cal retre comptes cap amunt, sinó que ha de ser en totes direccions.
  • Els bons docents no solament fan difusió de coneixement. També creen i busquen coneixement i ho fan acompanyats dels alumnes. El bon docent connecta, amplia i qüestiona.
  • Han d’establir converses amb els altres professors i crear espais i moments adequats per a fer-ho. Els docents han d'aprendre dels seus iguals i crear col·lectivament.
  • Compartir l'avaluació dels alumnes amb els companys de professió és una manera millor d'entendre la naturalesa de l'alumne.

 

Com passem del present al futur: 

  • L'aprenentatge ha de ser al cor de tot.
  • Cal que l'entorn tingui les condicions òptimes per a l'aprenentatge, que els alumnes se sentin a gust i que se'l sentin seu.
  • Cal establir un diàleg sobre com s'aprèn.
  • S'ha de compartir el lideratge. Els líders no són els directors o els caps d'estudi. Els docents han de ser líders. Fins i tot els alumnes poden ser líders. Ha de ser un lideratge col·laboratiu que no s'ha de donar des de la cúspide de l'ensenyament sinó des de dins de la xarxa.

  

Els docents s'han d'autoavaluar. Algunes preguntes que s'haurien de fer:

  • Mantenim converses d'aprenentatge?
  • L'entorn motiva els professors?
  • Estem disposats a compartir la nostra feina i els nostres problemes?
  • Estem marcats per la rutina?

  

Alguns conceptes que per a John MacBeath marquen la bona educació i el bon aprenentatge:

  • Compartir, gaudir, l'entorn, la companyia, aprenentatge actiu, aprenentatge pràctic, reciprocitat.
  • L'aprenentatge ha d'estar integrat a l'entorn i a les relacions socials.
  • Ha de donar suport, però ser exigent.
  • Ha de ser relaxat, però mantenir alerta.
  • No té en compte l'edat.
  • L'aprenentatge s'ha de poder extrapolar a la vida.

  

L'ordre d'importància de les 5 W+H en l'aprenentatge, segons John MacBeath:

  1. Who. Amb qui. És molt important l'efecte dels iguals, dels companys.
  2. How. Com.
  3. Why. Per què.
  4. Where. On.
  5. When. Quan.
  6. What. Què.

   

La universitat dels infants, un exemple d'èxit:

S'han catalogat un seguit de llocs on es pot aprendre. Són espais de la vida quotidiana, com ara un aeroport o un cementiri. Cada infant té un passaport on es registren les visites a aquests espais catalogats. Quan suma un seguit d'hores d'aprenentatge, participa en una cerimònia de graduació d'estil universitari. L'experiència demostra que els infants tenen una actitud millor envers l'aprenentatge i envers l'escola.

 

 

Aquest Debat d'Educació compta amb el suport del programa Internationalization at Home de l'Obra Social "la Caixa".

 

logo de l'Obra Social de "la Caixa"

 


Com pots seguir els
Debats d’Educació

Subscriu-te al butlletí
Tota la informació dels propers debats
En quina llengua vol rebre el butlletí?

Alguns drets reservatsEls textos publicats en aquest web estan subjectes –llevat que s'indiqui el contrari– a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya de Creative Commons. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria i institució que els publica). No poder ús comercial ni obres derivades. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca